بازگشایی باب عالی کاخ گلستان از اردیبهشت 1400


انتشار : 1400/01/28



کاخ گلستان یکی از باشکوه ترین مجموعه های تاریخی پایتخت است که در حاشیه میدان ارگ و در نزدیکی بازار بزرگ تهران ور در خیابان پانزده خرداد واقع شده است .

ساخت این بنا بی نظیر به 440 سال پیش در عصر قاجار با ز می گردد.

شمس العماره ، خلوت کریم خانی ، ایوان تخت جمشید ، عمارت بادگیر ،نگارخانه و تالارهایی مثل تالار آیینه ، تالار اسلام ، تالار سفره خانه ، تالار الماس و تالار برلیان قسمت های مختلف این کاخ هستند.

این کاخ دارای چند درب ورودی است که سال های زیادی است که بازدید کنندگان ازدرب خیابان پانزده خرداد استفاده می کنند.

باب عالی در شرقی کاخ گلستان که واقع خیابان ناصر خسرو است با ارگ سلطنتی تهران همسن بوده و بیشتر از 60 سال است که بسته است .به دلیل اینکه ورودی این درب درخیابان ناصر خسرو است می تواند یک مسیر جدید برای بازدید کنندگان از کاخ گلستان به دارالفنون و خانه امام جمعه باشد.باب عالی به دلیل مشکلات فنی و فیزیکی بسته مانده بود.چندی است که مسئولین این امر تصمیم به بازگشایی این ورودی دارند تا به الان طی جلسات انجام شده با این امر موافقت شده ولی اجرا نشده است.

اینک آفرین امامی ـ مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان ـ خبر داده که «باب عالی»، تاریخی‌ترین درِ این کاخ، قرار است در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ همزمان با هفته میراث فرهنگی باز شود. هرچند این دفعه هم ممکن است محدودیت‌های کرونا این وعده را به سرانجام نرساند.

بلیطچی سامانه رزرواسیون انلاین