29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران


انتشار : 1400/01/29



29 فرودین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد.

در ایران علاوه بر 29 فروردین، روزهای دیگری نیز به نام ارتش است، 19 بهمن سالروز دیدار همافران با امام خمینی (ره) روز نیروی هوایی ارتش، 7 آذر سالروز اجرای عملیات مروارید روز نیروی دریایی ارتش و 10 شهریور سالروز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) روز پدافند هوایی ارتش است. روز 29 فروردین نیز علاوه بر روز ارتش به عنوان روز نیروی زمینی ارتش هم شناخته می‌شود.

چه شد که 29 فروردین به نام ارتش نام گذاری شد؟

از 19 بهمن سال 1357 و دیدار همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی ، ارتشی ها به جمهوری اسلامی متعهد شدند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، از اولین روز ، کارخود را برای دفاع از لنقلاب اسلامی ایران شروع کردند.اولین درگیری ارتش در منطقه ترکمن صحرا در نزدیکی مرز شوروی سابق بود که با اعزام یگانی از کارکنان داوطلب نیروی زمینی ارتش سرکوب شد.ارتش به سراغ کنترل ناآرامی های سایر مناطق مثل کردستان و آذربایجان غربی رفت. همزمان جنگ روانی علیه ارتش در داخل و خارج کشور به راه افتاده بود و به دنبال آن بود تا ارتش را یک نیروی ضد مردمی و عامل امپریالیسم معرفی کند که همچنان سرکوب مردم را ادامه می داد و بایستی منحل می شد و جای خود را با یک ارتش خلقی یا بی طبقه توحیدی عوض می کرد. همین جوسازی ها سبب شد تا شهید سپهبد ولی الله قرنی اولین رییس ستاد مشترک ارتش در نامه ای استعفای خود در روزهای اول فروردین 1358 را به امام خمینی (ره) تقدیم کند.

مشکلات فراوان ارتش سبب شد تا فرماندهان وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران با درخواست وقت ملاقات از امام خمینی(ره) برای بیرون رفتن از این وضعیت چاره اندیشی کنند و از امام (ره) بخواهند ایشان فرماندهی خود بر کل نیروهای مسلح را مجدداً اعلام نمایند. تا با استفاده از این حکم حکومتی قوام و انضباط بر ارتش برگردد. امام خمینی نیز (ره) با صدور پیامی تاریخی در تاریخ 29 فروردین سال 58 خطاب به ملت ، سنگ بنای روز ارتش را گذاشتند.

 

سامانه رزرواسیون آنلاین بلیطچی روز ارتش را به تمام ارتشیان ایران تبریک می گوید.