با دریاچه دوقلو سیاه گاو آشنا شوید


انتشار : 1400/01/29



دریاچه دوقلو سیاه گاو محدودهٔ آبی بزرگی است که به آب های آزاد راهی ندارد.این دریاچه واقع در شهرستان آبدانان در استان ایلام و در غرب ایران واقع در جنوب ایلام واقع شده‌است. از نظر جغرافیایی این شهرستان در میان دو کوه کبیر کوه و دینارکوه قرار گرفته که این جغرافیا از عوامل مهم عدم پیشرفت صنعتی شهرستان آبدانان است. راه ارتباطی این شهر به دره شهر و مرکز استان یک مسیر بسیار پرپیچ و خم و خطرناک است که از دل کبیرکوه می‌گذرد.از آثار باستانی بخش مرکزی این شهرستان می‌توان به قلعه باستانی هزار در معروف به قلعه سیس اشاره نمود که در انتهای هزار در واقع است.همچنین از مناطق باستانی دیگر این شهرستان می‌توان به قلعه معروف به قلعه تپه اشاره نمود که در روستای پشت قلعه واقع در ۳ کیلومتری حومه شهر واقع گردیده‌است. از دیگر مناطق باستانی می‌توان قلعه و شهر تاریخی جولیان واقع در شمال دهستان چم کبود و قلعه هزارانی را نام برد. از دیگر نقاط تفریحی ابدانان می‌توان به مناطق زیبا و دیدنی دهستان چم کبود از جمله کوه زیبای کر و دت. دول پهنه. نثار. تنگهٔ خرسی و اب برده رودخانه‌های دایمی موجلسون وخرینه و آب‌بند چم کبود اشاره کرد.

در ادامه با بلیطچی همراه باشید تا بیشتر درباره دریاچه دوقلو سیاه گاو صحبت کنیم .

آب اين درياچه قابل شرب است اما در جاهایی رنگی بسیار تیره به خود می‌گیرد که به سیاهی می‌زند، یکی از دلایل این نام را چنین رنگی می‌دانند و البته شايد به دليل هلالی شكل بودن (شاخ گاوی) بودن شكل درياچه، از آن به عنوان درياچه سياه گاو نيز ياد كرده‌اند. دریاچه سیاه گاو، عمری در حدود هزاران سال  دارد و به علت فرسايش، مساحت آن در حال كم شدن است. عامل فرسايش باعث شده است روز به روز مساحت درياچه سياه گاو كم شود. اين نوع درياچه از نوع رودخانه‌‌ای است و مسيرهای قطع‌ شده‌ی آبكندها به وسيله‌ی آب، پر شده است.رودخانه سیاه گاو پس از عبور از میان صخره ها و دره ها و ارتفاعات کبیرکوه واقع در شهرستان آبدانان به دو دریاچه تبدیل می شود که دریاچه‌ی نخست با اختلاف سطح اندک در بالا دست دریاچه‌ی دوم قرار گرفته است. وجود ماهیان و آبزیان متنوع، سنگواره‌ها، پوشش گیاهی متنوع و شفافیت آب، فوران آب از عمق دریاچه، خزندگان کمیاب در داخل دریاچه، خنکی شگفت‌انگیز آب در تابستان و گرمی آن در زمستان و آبدهی بسیار بالای آن با وجود خشکسالی های منطقه، از جمله ویژگی‌های ممتاز این اثر دیدنی و طبیعی به شمار می‌آید. از دیگر ویژگی‌های این دریاچه، وجود املاح مختلف و گوگردی بودن آب دریاچه و وجود چشمه‌‌های جوشان شیرین داخل دریاچه است.

جهت دسترسی به این دریاچه باید از درون شهرستان آبدانان واقع در استان ایلام ۸ کیلومتر یک مسیر آسفالتی را بگذرانید، با عبور از پل و ۵۰۰ متر پیاده روی به دریاچه دسترسی پیدا می کنید. به طور کلی فاصله ی این دریاچه با شهر ایلام حدود سه ساعت و نیم می باشد و همچنین فاصله سیاه گاو با شهرستان آبدانان هم نیم ساعت می باشد.

بلیطچی دنیای بدون مرز