منطقه بریس در چابهار


انتشار : 1400/02/04



بریس نام روستایی است در فاصله ۶۰ کیلومتری شرق چابهار استان سیستان و بلوچستان. وستای بریس آب و هوای گرم و مرطوبی دارد. این منطقه گرچه به‌دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خود بسیار گرم است، اما هم جواری با دریا رطوبت را در این روستا بالا می‌برد و مانند سایر نقاط سیستان و بلوچستان خشک نیست. بارندگی در این روستا به‌ندرت اتفاق می‌افتد. 

بندر زیبای بریس،بندری که ازگذشته های دور مامن صیادان و ماهیگیران بوده است، مکانی که درآن جا می توان زیبایی های چشم نواز و باشکوه دریای عمان را به نظاره نشست. ماهی هایی مانند حلوای سفید وسیاه، سنگ سر قباد، سرخو، شیر،هوور دراین بندربه فراوانی یافت می شوند. همچنین شاه ماهی یا لابستر و کوسه، ماهیانی هستند که دراین بندرصید وصادر می شوند.این بندرهمچون شبه جزیره است که صخره های باشکوهی برآن مشرف هستند. ارتفاع بریس از سطح دریا 10 متر و حداقل آب درخور4 متراست. با توجه به آخرین تقسیمات کشوری بریس دردهستان نگور از بخش دشتیاری شهرستان چابهار واقع شده و فاصله ی آن از بخش نگور44 کیلومتر است.در حال حاضر اسکله بریس دو قسمت دارد که در یک سمت آن ماهیگیران با قایق‌ها و لنج‌های خود برای تخلیه بار پهلو می‌گیرند و در قسمت دیگر دماغه‌ای مرتفع و زیبا برای تماشای ساحل و لذت بردن از مناظر طبیعی آن وجود دارد.

در ادامه با بلیطچی همراه باشید تا بیشتر در باره این سواحل زیبا صحبت کنیم.

 

سواحل زیبا در کنار کوه های مریخی که با نام که های مینیاتوری هم شناخته می شوند که از عوارض به وجود آمده از فرسایش خاک طی میلیونها سال مناظر بکر و بی بدیلی را در اطراف این منطقه به وجود آورده است . یکی دیگر از زیبایی‌های ساحل بریس پدیده موج‌فشان در این منطقه است.صخره بریس در امتداد خط ساحلی این روستا معروف‌ترین جاذبه طبیعی این روستا به شمار می‌رود و در زمان بارش باران در حد فاصل کوه‌ها و صخره‌های اطراف این روستا خوری به وجود می‌آید که تماشای آن برای گردشگران خالی از لطف نیست. موج‌فشان‌ به پدیده‌ای گفته می‌شود که موج دریا با فشار از میان سوراخ‌های ایجاد شده در میان سنگ‌های ساحلی به بالا می‌پاشد. در زمان وزش شدید باد، به دلیل قدرتمند بودن امواج، موج‌های بلندی از میان این سوراخ‌ها تا ارتفاع بلند فوران می‌کنند و فواره‌هایی طبیعی و زیبا ایجاد می‌شود. بهترین زمان برای تماشای پدیده موج فشان‌ فصل تابستان و شهریور ماه است.

صخره‌های ساحل بریس تو خالی هستند و فرسایش آب در طول زمان‌ طولانی ساختار این صخره‌ها را شکننده کرده است؛ پس روی نقاطی که زیر آن‌ها خالی است یا شکاف‌های زیادی دارد قدم نگذارید و به لبه صخره‌ها نزدیک نشوید. خطر دیگر روی صخره‌ بریس در زمان وزش شدید باد است. در فصل‌های پر باد، از حرکت در کناره‌های صخره اجتناب کنید. سرعت و قدرت باد در زمان‌های پر وزش می‌تواند تعادل شما را ازبین ببرد،پس سعی کنید که مراقب باشید.

 

بلیطچی سامانه رزرواسیون آنلاین