28 اردیبهشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی


انتشار : 1400/02/28



تاریخ و تمدن هر ملت از ارکان مهم و باارزش، برای مردم آن کشور به شمار می‌رود. نحوه زندگی انسان‌ها در گذشته و آشنایی با ابزار و وسایل مورد استفاده آن‌ها، برای مردم امروزی بسیار جالب و جذاب است. همین مسئله باعث شده که در سالیان اخیر موزه‌های متفاوت و گوناگونی در سراسر جهان و ایران تاسیس شوند. موزه مثل گاوصندوقی بزرگ است که فرهنگ و ریشه‌های گذشته ما درون آن قرار دارد و به خوبی از آن‌ها نگهداری می‌شود. قبل از اینکه موزه‌ای وجود داشته‌باشد، آثار تاریخی و باستانی آن‌قدر دست به دست می‌شد و از جایی به جای دیگر می‌رفتند که یا به کلی تخریب می‌شدند و یا به شدت آسیب می‌دیدند. موزه‌ها به قدری در حفاظت و مراقبت از آثار به‌جا مانده از سال‌های دور اهمیت دارند که روز 18 می مصادف با 29 اردیبهشت به نام روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نامگذاری شده‌است.

 

موزه چیست؟

شورای بین المللی موزه که زیر نظر یونسکو فعالیت دارد در بند سه و چهار اساسنامه خود تعریف کاملی از موزه ارائه داده است.

«موزه مؤسسه‌ای دائمی است و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می‌کند. هدف موزه‌ها، پژوهش در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آن‌ها به منظور بررسی و بهره معنوی است.»

 

 

اولین موزه در ایران

در طول تاریخ مکان هایی برای نگهداری برخی آثار مهم و زیبای قدیمی وجود داشته است، نمونه هایی در زمان هخامنشی در اسناد مشاهده می شود که حالت خصوصی داشته است. موزه با تعاریف کنونی در حدود 120 سال پیش در ایران در دوره حکومت محمد علی شاه تشکیل شد. وی بخشی از کاخ گلستان را به موزه ای برای نمایش ابزار قیمتی، سلطنتی و تاریخی تبدیل کرد و در معرض بازدید اشراف زادگان قرار داد .

 

بلیطچی دنیای بدون مرز