معرفی شهر میان قاره ای


انتشار : 1400/03/08



شهر «استانبول» به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه، در میان دو دریای مرمره و دریای سیاه قرار گرفته است این شهر ابتدا در ناحیه قاضی کوی در قسمت آسیایی آن تاسیس شد. شهربه مرور زمان به سمت اروپا رفت و به وسیله پل معروفی به نام پل «بسفر»، دو قاره اروپا و آسیا را به هم متصل می‌ شود. به همین علت، استانبول را با لقب «شهر میان قاره‌ای» می‌شناسند.

این شهر که یادآور تمدن با شکوه قسطنطنیه و مساجد عثمانی است، به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم شده و حدود ۶۵ درصد جمعیت آن در قسمت اروپایی استانبول ساکن شده و ۳۵ درصد دیگر نیز در منطقه آسیایی این شهر زندگی می‌کنند.

شهر استانبول از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بی‌شماری برخوردار بوده و نام این شهر به عنوان سومین شهر توریستی جهان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است که از جمله جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به مسجد ایاصوفیه، کاخ توپکانی، مسجد سلطان احمد، باسیلیکا سیسترن، کاخ دلمه باغچه، بازار بزرگ استانبول و برج گالاتا اشاره کرد.

بیشتر جاذبه های گردشگری استانبول در قسمت اروپایی شهر قرار دارد . قسمت آسیایی و اروپایی با هم تفاوت هایی دارد که چند مورد را در اینجا بیان می کنیم.

    نرخ جرم و جنایت در بخش آسیایی کمتر از بخش اروپایی است.
    خط ساحلی در بخش آسیایی زیباتر و منظم تر از بخش اروپایی است چون فضای بیشتری در بخش آسیایی برای دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری وجود دارد.
    خطوط اتوبوس عمومی در بخش اروپایی دو برابر بخش آسیایی است اما خطوط قطار در بخش آسیایی ۱.۵ برابر بیشتر است.
    بخش آسیایی سرسبزتر از بخش اروپایی است.
    بخش اروپایی از بخش آسیایی جمعیت بیشتری دارد.
    بخش اروپایی شب های سرزنده تری دارد.
    طولانی ترین خط مترو در بخش آسیایی ساخته شده است.
    بسیاری از کانال های تلویزیونی و مطبوعاتی در بخش اروپایی هستند.
    بخش اروپایی مراکز خرید بیشتری از بخش آسیایی دارد.
    هتل های استانبول بیشتر در بخش اروپایی هستند چرا که بخش اروپایی مرکز جاذبه های تجاری و گردشگری است.
    دانشگاه مرمر تنها دانشگاه جهان است که در بر روی دو قاره قرار دارد و دفتر اصلی آن در بخش آسیایی است.

بلیطچی دنیای بدون مرز