آبشار تیرکن سوادکوه مازندران


انتشار : 1400/03/09



آبشارهای تیرکن یا هفت آبشار در سوادکوه شمالی و نزدیک شهر بابل قرار دارد. این آبشار که در دل جنگل قرار دارد متشکل از هفت آبشار بزرگ و کوچک است که بصورت پلکانی جلوه خاصی به طبیعت بخشیده است. آبشارهای تیرکن ۴۲ کیلومتر با بابل و ۳۵ کیلومتر با سوادکوه فاصله دارند.

در هر زمانی از سال بازدید از این آبشارهای زیبا می‌تواند جذاب باشد، اما به‌دلیل آب و هوای گرم و شرجی بالای تابستان، سفر به این منطقه در روزهای گرم تابستان انتخاب مناسبی نیست. گرچه آبتنی در این ایام لذت بسیار دارد، اما تحمل شرایط خاص آب و هوایی برای افراد غیر بومی سخت است.

در فصل پاییز طبیعت جنگل لفور و مسیر دسترسی به آبشار بسیار تماشایی است. تنوع رنگی برگ‌ها و درختان در این فصل بی‌نظیر است. اما در پاییز امکان آبتنی در آب‌های منطقه وجود ندارد و بارش ها مسیر پیاده‌روی به‌سمت آبشار را گلی و لغزنده می‌کنند.

در زمستان این منطقه سرد و برفی می‌شود و شدت بارش‌ها بیشتر است. اگر به بازدید از این جنگل زیبا و هفت آبشار در این فصل علاقه دارید، آمادگی لازم را داشته باشید. برای تردد به این منطقه در زمستان از کفش مناسب یا چکمه استفاده کنید و پوشش کافی داشته باشید. سرمای این منطقه در این فصل از سال برای همه مطلوب نیست. به یاد داشته باشید به‌دلیل شیب مسیر رفت به‌سمت هفت آبشار، در زمان بارندگی شدید، این مسیر مناسب نیست و می‌تواند خطر ساز شود، پس از رفتن به منطقه هفت آبشار تیرکن در روزهای بارانی خودداری کنید.

بهترین زمان سفر به هفت آبشار سوادکوه، فصل بهار و به‌خصوص اردیبهشت ماه است. در این زمان از سال هوا بسیار لطیف می‌شود و امکان آبتنی در رودخانه و حوضچه‌های زیر آبشار را خواهید داشت. طبیعت جنگل نیز در این فصل بسیار سرسبز و دیدنی و رنگارنگ است و آبشارها پر آب‌ترین حالت خود را دارند.

 

بلیطچی دنیای بدون مرز