ساحل چمخاله


انتشار : 1400/03/11



چمخاله یکی از معروف ترین و زیباترین سواحل ماسه ای شمال ایران است.

دلیل نام گذاری چمخاله به زمان نادرشاه افشار باز می‌گردد، زمانی که کردهای جلالوند به این جا آمدند و منطقه را چمخاله نام نهادند. در واقع اهالی این ساحل اغلب کرد و گویش‌شان هم به زبان کردی است . چمخاله از دو واژه ی چم که در کردی به معنی رودخانه و خاله که در گیلکی یعنی انشعاب تشکیل یافته است. چمخاله یعنی منشعب شده از رودخانه های مختلف ، در واقع این نام به معنی رودخانه  و همان رودخانه ای است که از میان شهر می‌گذرد.

ساحل چمخاله در بین تمام نقاط دیدنی استان گیلان، ساحلی است که به تمیزی و زیبایی در بین تمام مسافران و گردشگران مشهور است.اگر می خواهید علاوه بر زیبایی های دریا ، از طبیعت زیبای مزارع مختلف گسترده شده کنار ساحل و نمای کوهستانی لذت ببرید، به دیدن ساحل زیبای چمخاله بروید و از آرامش دریا در کنار شانه های سترگ و ایستاده کوهستان دیدن کنید.ساحل چمخاله یکی از زیباترین و مجهزترین و همچنين کم خطرترین ساحل های موجود در کشور است که در سال هزار و سیصد و نود هم از جانب وزارت کشور بعنوان برترین ساحل استان گیلان انتخاب شد. بهترین جاذبه های چمخاله ساحل ماسه ای بسيار زيبا و رودخانه بزرگ چمخاله میباشد.

شهر های لنگرود و رودسر نزدیک ترین شهر ها به ساحل چمخاله است که حدودا با ماشین میتوانید در زمان حدود 10 الی 12 دقیقه به ساحل برسید.البته روستاهای ییلاقی چمخاله در استان گیلان از آن دسته روستاهایی هستند که نمی توان نمونه آنرا در جای دیگری پیدا کرد.

یکی از زیبایی های چمخاله مربوط به رودخانه زیبایی است که از عمیق ترین و پرآب ترین رودهای کشور می باشد که عمق آن در بعضی از قسمت ها به 6 متر هم می رسد . این رودخانه در قدیم محل عبور و مرور کشتی های روسی و ایرانی بوده است.از دیگر جاهای دیدنی چمخاله تالاب زیبا با پرندگان گوناگون و سواحل آرام و بکر آن است.

چاف نیز نام یک منطقه‌ی ساحلی است که در ۵ کیلومتری چمخاله و در امتداد آن قرار دارد. این منطقه قبلا دهستان بوده است و از سال ۸۸ با روستاهای اطراف و همچنین چمخاله به صورت شهر در آمده است. منطقه‌ای که در حال حاضر به نام شهر ساحلی چاف و چمخاله شاخته می‌شود. مردم چمخاله کرد زبان هستند، در حالیکه مردم چاف گیلک زبانند.

در تمام فصول می توان از زیبایی های چمخاله دیدن کرد اما در نیمه ی دوم بهار و تابستان ، این منطقه زیباتر از سایر فصول است .

بلیطچی دنیای بدون مرز