دریاچه چورت در ساری


انتشار : 1400/03/17



یکی از جذاب ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری تفریحی استان مازندران دریاچه چورت می باشد که برای دسترسی به این مکان زیبا می توانید از دل جنگل گذر کنید و لذتی وصف ناپذیر در میان درختان سرسبز تجربه کنید.

دریاچه میانشه نزدیک به روستایی به نام چورت واقع شده است.روستای چورت از توابع شهرستان ساری استان مازندران قرار دارد و از این‌رو آن را دریاچه چورت نیز می‌نامند. این دریاچه حدود هشتاد سال پیش بر اثر رانش زمین به وجود آمد. در سال ۱۳۲۰ در این منطقه زلزله‌ای رخ داد که باعث رانش زمین و بسته شدن مسیر آب چشمه‌ای شد که در کنار دریاچه فعلی قرار دارد و این اتفاق، دریاچه ۵/۲ هکتاری میانشه را به وجود آورد. و از این‌رو آن را دریاچه چورت نیز می‌نامند. با وقوع این رخداد یکی از بدیع‌ترین جاهای دیدنی ساری به وجود آمد. جالب است بدانید دریاچه چرت معروف به خواهرخوانده دریای مازندران است.

هنگام کاهش آب، پدیدار شدن باقی‌مانده درخت‌هایی که در محل پیدایش دریاچه بوده‌اند، منظره ویژه‌ای را ایجاد می‌کند.هنگام کم شدن و پایین آمدن آب، درخت‌هایی که در گذشته نه چندان دور در این محل وجود داشتند، از زیر آب بیرون آمده و منظره‌ای بسیار جذاب و دیدنی ایجاد می‌کنند؛ منظره‌ای که در شاید در کمتر نقطه‌ای از ایران دیده باشید.

دریاچه در شکاف دره‌ای با شیب تند واقع شده که این موقعیت طبیعی بر زیبایی خاص دریاچه افزوده است. دریاچه به شکل بیضی است و دورتادورش را پوشش جنگلی بکر احاطه کرده و منظره‌ای جادویی خلق کرده است. عمق دریاچه چورت با توجه به فصل و میزان بارش‌های فصلی متغیر است. در هر فصلی از سال، بالا و پایین رفتن آب دریاچه منظره بی‌نظیری را به وجود می‌آورد. این دریاچه به علت جوان بودن به لحاظ زمین‌شناسی، آبزیان زیادی ندارد و ماهیانی که در آن وجود دارند را اهالی منطقه در دریاچه انداخته‌اند.

آدرس دریاچه چورت: دریاچه چورت به وسعت ۲٫۵ هکتار، در بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در فاصله‌ ۱۰ کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران واقع شده است.

برای خوش‌گذرانی و خاطره‌سازی در کنار دریاچه، تمام امکانات فراهم است. برای این کار می‌توانید در میان درختان قدم بزنید و از زیبایی درختان سر به فلک کشیده و سکوت جنگل بکر لذت ببرید. در دریاچه ماهیگیری و قایق‌سواری کنید یا در زیبایی خیال‌انگیز منظره مه‌آلود جنگل و دریاچه غرق شوید.دریاچه چورت همیشه زیباست، اما فصل بهار با سرسبزی بی‌حدوحصری که به طبیعت دریاچه می‌بخشد و نیمه اول پاییز با جشنواره‌ای از زیباترین رنگ‌ها در چشم‌انداز دریاچه بهترین فصل‌ها برای سفر به این دریاچه هستند.

بلیطچی دنیای بدون مرز