چشمه ثریا ماکو


انتشار : 1400/04/14



آذربایجان غربی دومین استان پر آب کشور است و به واسطه‌ی همین مزیت، چشمه‌ها، آبشارها و مناطق گردشگری پرآب فراوانی در این خطه از جغرافیای کشور وجود دارد که با بهبود زیرساخت‌های گردشگری در آن می‌توان صنعت توریسم را تحرکی دوباره بخشید.

یکی از این مناطق گردشگری چشمه ثریاست که در منطقه‌ای به نام بورالان که به بهشت گمشده استان شهره دارد در شمالی‌ترین نقطه آذربایجان غربی در شهر ماکو قرارگرفته است و با توجه به اهمیت ژئوپولتیکی این منطقه و خوش آب و هوا بودن بورالان و قابلیت قایق رانی، دارای ویژگی‌های خاصی نسبت به سایر چشمه‌هاست.

چشمه ثریا یا چشم ثریا در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه و در فاصله حدود ۹۰ کیلومتری شهر ماکو واقع شده است این چشمه در مرز ایران و ترکیه واقع شده است. از بزرگترین و پر آب ترین چشمه های کشور به حساب می آید. چشمه ثریا با زیبایی های خاص خود در پای کوه های آرارات منبع ایجاد رودخانه ای در این محدوده است که حتی قابلیت قایقرانی در آن وجود دارد. این منبع آبی از چشمه های بزرگ و کوچک جوشان فراوانی تشکیل شده و با آب زلال خود تالاب بورالان ماکو را در وسعتی در حدود ۲۵۰ هکتار تشکیل می دهد. چشم اندازهای زیبا و نیزارهای اطراف این چشمه از پتانسیل های بالای گردشگری این محدوده به شمار می آید. چشمه ثریا منبع اصلی تالاب بورالان ماکو بوده و یکی از سرشاخه های رودخانه مرزی ارس به حساب می آید.

 

 

بلیطچی دنیای بدون مرز